מסילת מנשה: שקד ביקשה להגיע להבנות בנושא הרכבת

יוסי לוז
ל' תשרי ה'תשפ"ב 06/10/21
רגע לפני שנושא הקמת מסילת מנשה עלה לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה, שרת הפנים איילת שקד הורידה זאת מסדר היום בכדי להגיע להבנות בנושא • יצחק קשת: "חריש צריכה תחנת רכבת שתיתן מענה לתושבי העיר. לא הגיוני להקים מסילת רכבת שבסופו של דבר תעבור רק ליד העיר"
אילוסטרציה | צילום: רכבת ישראל
אילוסטרציה | צילום: רכבת ישראל

בעקבות התנגדות עיריית חריש לתוואי הקמת מסילת הרכבת המזרחית המסתמן ולאחר שנראה היה כי החלופה שהוצעה על ידה לא התקבלה, שרת הפנים איילת שקד פעלה להוריד אמש מסדר היום של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דיון בנושא תוואי מסילת מנשה, על מנת להגיע להבנות בנושא.

נזכיר, כי בעקבות הכוונה להקים את תוואי מסילת מנשה מערבית לעיר על ציר כביש 574 וללא שתעבור בתוך חריש, בהתאם להמלצת הוועדה המשותפת לתחבורה יבשתית, פעלה העירייה מול המועצה הארצי לתכנון ובניה לבחון חלופה שתאפשר את מעברה של הרכבת בתוואי העיר ובכך לאפשר הקמת תחנה בתוך חריש.

החלופה שהציגה עיריית חריש, לאחר שבחנה לעומק את שתי החלופות באמצעות צוות מומחים, הייתה הקמת תחנת רכבת בכניסה לעיר, בסמוך לכביש הגישה הדרומי העתידי (611), כאשר במסגרת חלופה זו, הרכבת תעבור בתוך מנהרה תת קרקעית מתחת לשטח הבנוי של חריש מדרום לצפון.

על אף זאת, הוועדה המשותפת לתחבורה יבשתית המליצה על החלופה השנייה מטעמים בטיחותיים הקשורים לבעייתיות שבהובלת מטענים עם חומרים מסוכנים מתחת לאדמה (בהתאם לחלופה שהציגה עיריית חריש) וכן בשל העלויות הגבוהות הכרוכות בהקמת קו תתת קרקעי שכזה.

על פי הפרסום ב'כלכליסט' רגע לפני שעלה הנושא לסדר היום של המועצה הארצית לתכנון ובניה, כאמור, בפעילות שרת הפנים איילת שקד ביקשה לאפשר דיון עמוק יותר בנושא ובכך למצוא את החלופה הטובה ביותר שתיטיב עם חריש.

ראש העיר יצחק קשת התייחס לכך וכתב: "חריש צריכה תחנת רכבת שתיתן מענה לתושבי העיר. תחנת רכבת היא מנוע צמיחה הכרחי לעיר חדשה. לא הגיוני להקים מסילת רכבת שבסופו של דבר תעבור רק ליד העיר. אנחנו פועלים עם כלל הגורמים המטפלים בנושא כדי לקדם את האינטרס של תושבי חריש, ואני מודה לשרת הפנים איילת שקד שקשובה לצורכי העיר".